ဓမၼေစတီမင္းသည္ (၈၃၄ - ၈၅၄) ဉာဏ္ပညာ ႀကီးက်ယ္ေၾကာင္းကို သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ) မင္းကၾကား၍ အမတ္စိတၲနာကုလ ၊ စိတၲရာဇာကုလ တမန္ ႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ လူငါးက်ိပ္ကို လႊတ္လိုက္၏။ သဝဏ္စာ ပါသည္ကား
အခ်စ္ေတာ္ ဓမၼေစတီမင္း
( ၁ ) အရိုးသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္ေသာငွက္ ၊
( ၂ ) အသားသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္ေသာငွက္ ၊
( ၃ ) အေမြးသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္ေသာငွက္ ၊
( ၄ ) ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ စား၍ ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ ေသေသာငွက္ ၊
( ၅ ) ေက်ာ့ကြင္းျပင္မွာ စား၍ ျပင္မွာ ေသေသငွက္ ၊
( ၆ ) ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ စား၍ ျပင္မွာ ေသေသငွက္ ၊
( ၇ ) ေက်ာ့ကြင္းျပင္မွာ စား၍ အထဲမွာ ေသေသာငွက္ ၊
( ၈ ) ေခါင္းႀကီးသည္မွာ အဘယ္ငွက္နည္း ၊
( ၉ ) ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါးသည္ အလင္းမွ လာ၍ အမိုက္သို႔ သြားသည္ ၊
(၁၀) အမိုက္မွ လာ၍ အလင္းသို႔ သြားသည္ ၊
(၁၁) အလင္းမွ လာ၍ အလင္းသို႔ သြားသည္ ၊
(၁၂) အမိုက္မွ လာ၍ အမိုက္သို႔ သြားသည္ ၊
(၁၃) ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟႏၱာကို အဘယ္သို႔ ပိုက္အုပ္ရသည္ ၊
(၁၄) မည္သူကား ေကာင္းမႈ မျပဳရၿပီနည္း ၊
(၁၅) မည္သည့္အရာ ေလးသည္ ၊
(၁၆) မည္သည့္အရာ ေပါ့သည္ ၊
သည္အေမး ၁၆ ခ်က္ကို အခ်စ္ေတာ္ ဓမၼေစတီမင္းသည္ ပညာႀကီးက်ယ္သည့္ မင္းျဖစ္၍ ေျဖဆိုေတာ္မူပါဟု စာတြင္ပါ၏။
ဓမၼေစတီမင္းလည္း ခ်က္ခ်င္းပင္ အမွာေတာ္ေရး သီလဝကို အေရးခန္႔၍ ေရးေစရသည္ကား
( ၁ ) အရိုးသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္သည္မွာ ပိတုန္း ၊
( ၂ ) အသားသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္သည္မွာ ရႉးပ်ံငွက္ ၊
( ၃ ) အေမြးသာ အေတာင္ အၿမီး ျဖစ္သည္မွာ ဥေဒါင္းငွက္ ၊
( ၄ ) ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ စား၍ ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ ေသေသာငွက္ ဆိုသည္မွာ ကာမဂုဏ္ နယ္တြင္း၌ အိမ္ေထာင္၍ အိမ္ေထာင္ရင္းပင္ ေသရသည္ကို ဆိုလိုသည္။
( ၅ ) ေက်ာ့ကြင္းျပင္မွာ စား၍ ျပင္မွာေသေသာငွက္မွာ ငယ္ရြယ္စဉ္ကစ၍ ရွင္ရဟန္းျပဳလ်က္ ထိုရဟန္းအျဖစ္ႏွင့္ ေသရသူကို ဆိုလိုသည္။
( ၆ ) ေက်ာ့ကြင္းထဲမွာ စား၍ ျပင္မွာ ေသေသာငွက္မွာ လူအျဖစ္ႏွင့္ အိမ္ေထာင္၍ ႀကီးမွ ရဟန္းျပဳၿပီးလ်ွင္ ေသရသူကို ဆိုလိုသည္။
( ၇ ) ေက်ာ့ကြင္းျပင္မွာ စား၍ အထဲမွာ ေသေသာငွက္မွာ ငယ္ရြယ္စဉ္က ရဟန္းျပဳ၍ ႀကီးမွ လူထြက္ၿပီးလ်ွင္ ေသရသည္ကို ဆိုလိုသည္။
( ၈ ) ဦးေခါင္းႀကီးေသာ ငွက္တို႔သည္ အမ်ားပင္ရွိသည္။ သို့ရာတြင္ သူ႔ဦးေခါင္းကို သူ မ ခ်ီနိုင္ၾကသည္။ လင္းဆြဲေခၚ လင္းနို႔ႀကီး တစ္မ်ိဳးကား သူ႔ဦးေခါင္းကို သူ မခ်ီနိုင္ေခ်။ ေဇာက္ထိုးတြဲလဲ ေနၾကရသည္။
( ၉ ) အလင္းမွလာ၍ အမိုက္သို႔သြားသည္ ဆိုရာမွာ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာျပည္က စုေတ၍ လူ႔ျပည္သို႔ ေရာက္လာေသာ္ မေကာင္းမႈကို ျပဳ၍ ေသေသာအခါ အပါယ္သို႔ လားရသည္ကို ဆိုလိုသည္။
(၁၀) အမိုက္မွလာ၍ အလင္းသို႔သြားသည္ ဆိုရာမွာ အပါယ္ဘံုက စုေတ၍ လူ႔ျပည္သို႔ ေရာက္လာေသာ္ ေကာင္းမႈျပဳ၍ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာျပည္ သို႔ လားရသည္ ဆိုလိုသည္။
(၁၁) အလင္းကလာ၍ အလင္းသို႔ သြားသည္မွာ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ လူ႔ျပည္သို႔ေရာက္ ၊ ေကာင္းမႈျပဳ လာရင္းဘံုသို႔ ျပန္ရသည္ ဆိုလိုသည္။
(၁၂) အမိုက္ကလာ၍ အမိုက္သို႔ သြားသည္မွာ အပါယ္ဘံုက လူ႔ျပည္ေရာက္ ၊ မေကာင္းမႈျပဳ ၊ အပါယ္ဘံုသို႔ ျပန္ေရာက္သည္ ဆိုလိုသည္။
(၁၃) ရဟႏၱာကို ျမတ္စြာဘုရား ဘယ္သို႔ ပိုက္အုပ္ရသည္ ဆိုရာမွာ မိဘတို႔သည္ အလ်င္ျဖစ္၍ သားသမီးတို႔ကို ခ်ီပိုးပိုက္အုပ္ ဆံုးမရသကဲ့သို႕ ျမတ္စြာဘုရားလည္း ရဟႏၱာတို႔ကို ခ်ီပိုးပိုက္အုပ္ ဆံုးမရသည္။
(၁၄) မည္သူသည္ ေကာင္းမႈကို မျပဳရၿပီနည္း ေမးရာဝယ္ (၁) ရဟန္း (၂) မင္း
(၃) အိမ္ေထာင္သည္မိန္းမ ဤသံုးဦးသည္ ေကာင္းမႈကို အထူးထပ္၍ မျပဳရေတာ့ၿပီ။ ရဟန္းမွာ မိမိ၏ ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ ၊ သီလ ၊ ဘာဝနာတို႔ကို ေစာင့္လ်ွင္ ၿပီးေတာ့သည္။ မင္းမွာ မင္းက်င့္တရား ဆယ္ပါး စေသာ မင္းက်င့္ဝတ္တို႔ကို ေစာင့္လ်ွင္ ၿပီးေတာ့သည္။ အိမ္ေထာင္မိန္းမမွာ မယားေကာင္းတို႔ က်င့္ဝတ္ကို ေစာင့္လ်ွင္ ၿပီးေတာ့သည္။ ကုသိုလ္ အထူးထပ္၍ လုပ္ရန္မလိုေတာ့ေခ်။
(၁၅) ေလးသည္ ဆိုရာ၌ ျမင္းမိုရ္ေတာင္သည္ ေလး၏။ သို႔ရာတြင္ တန္ခိုးႀကီးသူတို႔ ေဆာင္လ်ွင္ ေပါ့ရေခ်သည္။ လူမိုက္တို႔စိတ္သာ စင္စစ္ ေလးလွေတာ့သည္။
(၁၆) ေပါ့သည္ဆိုရာ၌ လဲ ၊ ဝါ သည္ ေပါ့လွ၏။ သို႔ရာတြင္ လူတို႔စိတ္ႏွင့္စာေသာ လူတို႔စိတ္သာ ေပါ့လွေတာ့သည္။
ဤသို႔ ဓမၼေစတီမင္း၏ ေျဖသံကို ၾကားရလ်ွင္ ၊ သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ) မင္း၏ သံတို႔သည္ အလြန္ ခ်ီးမြမ္းအံ့ဩလ်က္ အရွင္မင္းျမတ္သည္ လ်ွိဳ႕ဝွက္နက္နဲေသာ အေမးတို႔ကို တစ္ေနရာတည္း၌ တစ္ခဏမ်ွျဖင့္ မွန္ကန္ေအာင္ ေျဖနိုင္ပါေလသည္ ဆို၍ သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ) မင္း ထြက္ဝင္သည့္ ေျမွာက္စည္ကို တီးမႈတ္သသူႏွင့္တကြ အစံုဆက္ေလသည္။ ယခုတိုင္ ကုလား လက္က်ပ္စည္ ေခၚတြင္ေလသည္။
က်ည္းျပည္က အေမးကို ေျဖဆိုပံု
တစ္ခါေသာ္ က်ည္းျပည္က သံေစလႊတ္လိုက္၏။ အမွာစားကား
" အခ်စ္ေတာ္ ဟံသာဝတီမင္း ဤအေမးကို သိျမင္ မွတ္သားရေအာင္ ေျဖေတာ္မူပါ။ ၁-၂-၃-၄-၅-၆-၇-၈-၉-၁၀ " ၊ ဤမ်ွသာ ပါသည္။
ဓမၼေစတီမင္းလည္း သံုးေလးရက္ ဆိုင္းၿပီးမွ ဆရာေတာ္တုိ႔ကိုပင့္၍ ေမးေတာ္မူရာ ဆရာေတာ္တို႔က " ဒါယကာမင္းျမတ္သာ ေျဖေတာ္မူပါ ၊ ငါတို႔လည္း ၾကားနာမွတ္သားလိုပါသည္ " ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ဓမၼေစတီမင္းသည္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေျဖေတာ္မူသည္။
၁ ကား ဘုရား ။ ၂ ကား ကုသိုလ္ ၊ အကုသိုလ္ ။ ၃ ကား ပိဋကတ္သံုးပံု ။ ၄ ကား သစၥာေလးပါး ။ ၅ ကား ဤကမ႓ာတြင္ ပြင့္ေသာ ဘုရားငါးဆူ ။ ၆ ကား နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္ ။ ၇ ကား အဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ္း ။ ၈ ကား ဂုဏ္ေတာ္ရွစ္ပါး ။ ၉ ကား ေလာကုတၲရာ ကိုးပါး ။ ၁၀ ကား ဉာဏ္ေတာ္ ဆယ္ပါး ။
ဆရာေတာ္ႏွင့္တကြ က်ည္းမင္း၏ သံတို႔ ၾကားရလ်ွင္ " ဤအေမးသည္ ဘုရားသခင္တို႔ အလိုေတာ္ အမိန္႔ေတာ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေပသည္။ သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ)တြင္ မဂဓ ဘာသာျဖင့္ အကၡရာႏွစ္လံုးမ်ွကို ေမးပါသည္ ၊ မေျဖနိုင္ၾကပါ။ ယခု အရွင္မင္းႀကီးကား တစ္ခဏမ်ွႏွင့္ပင္ အကၡရာ ဆယ္လံုးကို မွန္ကန္စြာ ေျဖပါေလသည္။ ဓမၼေစတီ အမည္ကို ခံယူထိုက္လွေပသည္ " ဟု ဆို၍ က်ည္းျပည္က ပါေသာ ဝတ္မ်ိဳး ၊ ထည္မ်ိဳး ။ ေရႊပန္းေငြပန္း ၊ က်ည္းေျမွာက္စည္ ခုနစ္လံုးကို တီးမႈသူႏွင့္တကြ ဆက္သပူေဇာ္၍ ျပန္ၾကေလသတည္း။
ရွိန္းတူျပည္က ဆက္ေသာ လက္နက္ေသတၲာႀကီး
တစ္ရံခါေသာ္ ရွိန္းတူျပည္ (တရုတ္နယ္တစ္ခု) က စတုရန္း ငါးေထာင္ရွိေသာ ေသတၲာႀကီးကို ဖြင့္ေသာအခါ ေျခာက္မ်က္ႏွာလံုး ပြင့္၍ အတြင္းမွ မ်ားစြာေသာ အဆိပ္လူးျမားတို႕ တစ္ၿပိဳင္တည္း ထြက္ပစ္ေအာင္ စက္ခလုတ္တပ္ၿပီးမွ အျပင္က ေဆးေရာင္စံု ျခယ္လွယ္လ်က္ ေသာ့က်င္းကိုလည္း အျပင္က ဆြဲထား၍ ဖြင့္မည့္ေနရာတြင္ ' ကေရာဖ ေစာလ ေရာင္က ' ဤစာကား သံုးလံုးကို ေရးသားကာ သံအမတ္ႀကီး ေလးေယာက္ ၊ လူငါးက်ိပ္ႏွင့္ ပုသိမ္ သေဘၤာဆိပ္ကတစ္ဆင့္ လာေရာက္ၾကၿပီးလ်ွင္ ဓမၼေစတီမင္းအား ဆက္ေလ၏။
မင္းႀကီးလည္း တုရင္ေဒ၀ ၊ ပုညသာရီ ဆရာေတာ္တို႔ကို ပင့္၍ ဆြမ္းလုပ္ေကြ်းေတာ္မူၿပီးမွ မႉးမတ္စံုညီေရွ႕တြင္ ေသတၲာကိုၾကည့္ၾက၏။ ဖြင့္မည့္ ေနရာတြင္ အကၡရာစာကို ျမင္ေသာ္ ဤသို႔မိန္႔၏။
" ဤေသတၲာသည္ ထူးဆန္း၏ ၊ ရုတ္တရက္ မဖြင့္ရာ။ ' ကေရာဖ ၊ ေစာလ ၊ ေရာင္က ' ဤစကားသံုးခြန္းကို ဆင္ျခင္ေသာ္ ' ကေရာဖ ' မွာ မြန္ဘာသာ ' ဖဦးထုပ္၏ေနာက္ ' ဆိုလို၍ ' ပေစာက္ ' ကို ယူရမည္။ ' ေစာလ ' မွာ ေျမးအဘိုး ဆိုလို၍ ေျမးသည္ အဘိုးကို ' လ ' ဟူ၍ ေခၚသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ' လ ' ကို ယူရမည္။ ' ေရာင္က ' မွာ ' ငါးကို ေမ်ွာ္ၾကည့္သည္ ' ဆိုလို၍ ငါးကို ေမ်ွာ္ၾကည့္သူမွာ ' ဗ်ိဳင္း ' ျဖစ္သည္။ ဗ်ိဳင္းကို မြန္တို႔ဘာသာျဖင့္ ' ေပါက္ ' ေခၚသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ' ေပါက္ ' ကို ယူရမည္။ သံုးခ်က္ကို ေပါင္းေသာ္ ' ပလေပါက္ ' ျဖစ္သည္။ ပလေပါက္မွာ ျမန္မာအလို ' မဖြင့္ႏွင့္ ' ဆိုလိုသည္။ ဤသို႔အားျဖင့္ ဤေသတၲာသည္ ဖြင့္လ်ွင္ ေဘးအႏၱာရယ္ ျပဳမည့္ေသတၲာ ျဖစ္ဟန္ရွိသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ငါတို႔ သတိႏွင့္ ဖြင့္ရမည္ " ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ၿပီးမွ ဖြင့္ရန္စီမံသည္ကား လူရွင္းေသာ က်ံဳးနဖူးမွာ ထန္းတစ္ဖ်ားခန္႔ရွိ ျငမ္းကိုဆင္၍ သားေရကိုးထပ္ ခင္းၿပီးမွ ေသတၲာကို ျငမ္းေအာက္တြင္ ထားလ်က္ ျငမ္းထက္မွ လူတစ္က်ိပ္ခန္႔တို႔အား အုတ္ေက်ာက္ႀကီးမ်ားကို ေသတၲာေပၚသို႔ ပစ္ခ်ေစ၏။
ဤသို႔ ပစ္ခ်လ်ွင္ ေသတၲာကြဲ၍ မီးခိုးကဲ့သို႔ အခိုးမ်ား ထြက္လာကာ မ်ားစြာေသာ ျမားတံတို႔သည္ ပတ္ဝန္းက်င္သို႔ အရွိန္ျပင္းထန္စြာႏွင့္ ထြက္လာၾကကုန္၏။ အထက္ကို တက္ေသာ ျမားတို႔သည္ အုပ္ကာထားသည္ သားေရးကိုးခ်ပ္အနက္ ငါးထပ္မ်ွ ေပါက္ကုန္၏။ ေလးမ်က္ႏွာသို႔ ထြက္ေသာ ျမားတို႔သည္ အနီးအနားရွိ သစ္ပင္တို႔၌ တြဲလဲတန္းလန္း စိုက္၍ေနၾကကုန္၏။ ေအာက္အဖို႔ ေျမသို႔လည္း ျမားမ်ားစြာ စူးဝင္ၾကကုန္၏။
ဤသို႔ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာမ်ားကို ရဟန္းရွင္လူတို႔ ျမင္ၾကရေသာ္ " ရွိန္းတူျပည္သားတို႔သည္ ငါတို႔တစ္ၿမိဳ႕လံုး ေသေက်ပ်က္စီးေအာင္ ၾကံေဆာင္ေလသည္။ ပညာဉာဏ္ႀကီးက်ယ္ေသာ အရွင္မင္းႀကီးေၾကာင့္သာ သတၲဝါတို႔ ခ်မ္းသာရာ ရေပသည္ " ဟု ခ်ီးမြမ္းၾကလ်က္ မေဟာသဓာ ကဲ့သို႔ ကယ္ဆယ္နိုင္ေသာ မင္းျမတ္သည္ ရင့္မာေသာ အေလာင္းေတာ္ ျဖစ္ရာသည္ဟု ဆုေတာင္းေမတၲာ ပို႔ၾကကုန္၏။
ရွိန္းတူျပည္သား သံအမတ္ႀကီးမ်ားလည္း ပညာဉာဏ္ကို ခ်ီးမြမ္းလ်က္ မိမိတို႔ၿမိဳ႕မွ ျဖစ္ေသာ အဝတ္တန္ဆာမ်ားကို လည္းေကာင္း ၊ တီးမႈတ္သူႏွင့္တကြ စည္သံုးလံုးကို လည္းေကာင္း ဆက္သၿပီးလ်ွင္ ျပန္ၾကေလသတည္း။
ေရႊတိဂံုဆံေတာ္ရွင္တြင္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးလႉျခင္း
တစ္ရံခါေသာ္ ဓမၼေစတီမင္းသည္ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕တြင္ အိမ္ရွိစာရင္းကို ယူေစရာ စာရင္းယူေသာ အမတ္ေလးေယာက္တို႔သည္ စာရင္းယူရံုသာ မဟုတ္ ၊ ယံုမွတ္ေၾကးလည္း ေကာက္ရမည္ ထင္၍ ေကာက္ၿပီးလ်ွင္ ရေသာေၾကး တစ္သန္း ရွစ္သိန္းကို မင္းႀကီးအား ဆက္ေလ၏။
မင္းႀကီးလည္း " အိမ္ရွိကိုသာ သိလို၍ ခန္႔ထားသည္ ၊ ဆင္းရဲသူဆင္းရဲသား တို႔ထံမွ ေၾကးကို ေကာက္ယူေကာင္းမည္ေလာ " ဟု အမတ္ေလးေယာက္ကို အျပစ္ေပးလ်က္ " ေၾကးမ်ားကို ျပန္၍ေပးေစ " ဟု မိန္႔ေတာ္မူေလ၏။
ထိုအခါ ဆင္းရဲသားတို႔က " က်ြန္ေတာ္တို႔ ျပန္၍ မယူလိုပါၿပီ ၊ ေတာ္သင့္ရာ ေကာင္းမႈ တစ္စံုတစ္ခုကို ျပဳေတာ္မူပါ " ဟု ေလ်ွာက္ၾက၏။
ေလ်ွာက္ၾကသည့္အတိုင္း " တိဂံု ဆံေတာ္ရွင္တြင္ ဆြဲလႉရန္ ေခါင္းေလာင္းႀကီး သြန္းေစ " ဟု ဗညားအိန္ အမတ္ႀကီးကို ခန္႔ေတာ္မူ၏။ အမတ္ႀကီးလည္း ေဇာက္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ေတာင္ ၊ အ၀ ခုနစ္ေတာင္ရွိ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို သြန္းရန္ အခါေပးၾက၏။
သြန္း၍ ၿပီးခါနီးမွ ေလာကဉာဏဆရာက " ေခါင္းေလာင္းသည္ သြန္းၿပီးလ်ွင္ အျပစ္အဆာ မရွိ ေခ်ာေမာလိမ့္မည္ ၊ သို႔ရာတြင္ အသံေကာင္းစြာ မျမည္ရွိလိမ့္မည္ " ဟု မင္းႀကီးအား ေလ်ွာက္ေလ၏။
မင္းႀကီးကလည္း " အထက္က မေလ်ွာက္ ၊ ယခုမွ ေလ်ွာက္သည္ ၊ မမွန္လ်ွင္ အမ်ိဳးခုနစ္ဆက္တိုင္ အျပစ္ေပးမည္ ၊ မွန္ေသာ္ ခ်ီးေျမွာက္မည္ " ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။
သြန္းၿပီးၾကေသာအခါ " ဆရာတို႔ေပးေသာ အခါသည္ နကၡတ္ေျခာက္လံုး မိေက်ာင္းနကၡတ္ ျဖစ္သည္။ မိေက်ာင္းမွာ လ်ွာမရွိ ၊ မျမည္နိုင္။ သို႔ေၾကာင့္ ေခါင္းေလာင္းမွာ အသံမရ ၊ မျမည္ပါ " ဟု ေလ်ွာက္ၾကေလ၏။
မင္းႀကီးလည္း " ဤသို႔ျဖစ္လ်ွင္ မွန္ေပသည္ " ဟု ေလာကဉာဏဆရာအား ဆုႀကီးလာဘ္ႀကီးေပး၍ ရာဇပုေရာဟိတ္ အမည္ကိုလည္း ေပးေတာ္မူ၏။
ေခါင္းေလာင္းႀကီးကိုကား တိဂံုဆံေတာ္ရွင္မွာ ဆြဲလႉေလသတည္း။
[မွတ္ခ်က္ အင္းဝ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း (၉၆၇ - ၉၉၁) လက္ထက္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ (ေပၚတူဂီလူမ်ိဳး) ကုလား ငဇင္ကာသည္ ဤဓမၼေစတီ လႉထားေသာ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို လက္နက္သြန္းလုပ္ရန္ဟု ေရႊတိဂံုဘုရားမွ ခိုးယူသြားရာ လွိဳင္ျမစ္အတြင္းသို႔ က်၍ ဆံုးေလသည္။
ယခု ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ ရာဟုေထာင့္ရွိ ေခါင္းေလာင္းမွာ စဉ့္ကူးမင္းသည္ ၁၁၄၀ တြင္ လႉထားေသာ ေခါင္းေလာင္းျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ ျမန္မာ ပထမစစ္အတြင္း အဂၤလိပ္တို႔က နိုင္၍ စစ္နိုင္ပစၥည္းအေနျဖင့္ ထိုေခါင္းေလာင္းကို ဘဂၤလားသို႔ ယူသြားၾကရန္ သေဘၤာသို႔ အတင္တြင္ ရန္ကုန္ျမစ္ထဲသို႔ က်သြားသည္။ ေနာက္မွ (၁၁၈၈ ခု) (1826) တြင္ ျပန္၍ ဆယ္ယူၿပီး ေနရာရင္း ေရႊတိဂံု ကုန္းေတာ္သို႔ ျပန္ပို႔ထားသည္။
ယခု ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ တနဂၤေနြေထာင့္ရွိ ေခါင္းေလာင္းႀကီးမွာ ကုန္းေဘာင္မင္းသည္ ၁၂၀၃ တြင္ စသြန္း၍ ၁၂၀၄ တြင္ လႉထားေသာ ေခါင္းေလာင္းႀကီး ျဖစ္သည္။ ]
ျမန္မာ႔ဂုဏ္ရည္ရာဇ၀င္ဖတ္စာ(ဦးဖုိးက်ား)
Posted by မင္းအရိပ္
No comments:
Post a Comment